Rabu, 15 November 2017

BAHAGIAN C : Banyak faktor menyebabkan Malaysia tidak terlepas daripada menghadapi ancaman jenayah dan keadaan ini perlu diatasi segera. Bincangkan.

 Banyak faktor menyebabkan Malaysia tidak terlepas daripada menghadapi ancaman jenayah dan keadaan ini perlu diatasi segera. (Fokus kepada faktor dan keadaan ini perlu diatasi segera, ini bermakna soalan mau FAKTOR dan LANGKAH, so ini ialah 3+2 atau 2+3 suka hati lu)

Setiap negara di seluruh dunia mesti ada berlaku jenayah punye, i tak kisah negara itu rakyat hidup dalam aman dan damai, MESTI ADA ORANG JAHAT YANG MELAKUKAN JENAYAH PUNYE. So lu punye pendahuluan boleh bermula dengan seperti di bawah:

Pendahuluan:
Malaysia sebagai sebuah negara yang aman dan damai tidak terlepas daripada ancaman jenayah dan anasir-anasir yang cuba mengganggu gugat ketenteraman awam. Kegiatan jenayah tersebut akan menjejaskan kedaulatan dan keselamatan negara. Kerajaan telah menjalanakan usaha untuk mengatasi masalah tersebut. (KESAN JENAYAH+ WHO MENGATASI MASALAH?)

FAKTOR-FAKTOR berlakunya jenayah:

1) Faktor pertambahan penduduk ( orang luar sudah mari datang malaysia, lu mana tau semua orang luar ini 100% ialah orang baik kan?, mana tau ada orang luar yang melarikan diri daripada negara asal dia)
- semakin banyak penduduk semakin kurang peluang pekerjaan dalam pasaran.
-kedatangan pekerja asing telah menyempitkan lagi peluang untuk penduduk tempatan mendapat pekerjaan.
- apabila mereka gagal mendapatkan pekerjaan secara halal, mereka akan mendapatkan secara haram iaitu melakukan secara haram seperti merompak,meragut,dan sebagainya.
- hal ini ditambah lagi lagi persaingan dengan pekerja asing yang sanggup menerima upah yang lebih rendah. (Look at Bangla sudah puas dengan sikit wang sebab nilai wang mereka kecil mah.)

2) Faktor kejatuhan ekonomi
- kemelesetan ekonomi juga merupakan faktor meningkatnya kadar jenayah di Malaysia.
- apabila mereka sukar mendapatkan sesuatu kerana tiada pekerjaan atau diberhentikan kerja, sedangkan mereka terpaksa membayar ansuran kereta, rumah, dan keperluan lain.
- akhirnya mereka terpaksa pecah amanah, penipuan, merompak, mengedar dadah, dan sebagainya.
(people already got salary income to pay for monthly house, car and other, SUDDENLY NO JOBS, he conform not be able to pay, so what do they do to solve this solution? do crime loh)(no choice ma)

3) Faktor kurang penguatkuasaan undang-undang ( weak law cause crime semakin STRONG)
- kekurangan tenaga penguatkuasaan dan tenaga mahir dalam bidang tertentu telah menyebabkan pelbagai jenayah berlaku ( for example less police in our country)
- penjenayah mempunyai ruang dan peluang untuk melakukan jenayah seperti penyelewengan, pecah amanah, pembunuhan, rompakan, dan pelbagai jenayah lagi. ( fikir semua contoh jenayah lu dapat fikir sampai tak dapat fikir baru tulis pelbagai jenayah lagi.)

LANGKAH-LANGKAH mengatasi masalah jenayah: ( usually question about jenayah a langkahnya mesti pasal kesedaran rakyat dan mengadakan kempen-kempen punye)

1) Meningkatkan kesedaran dalam kalangan orang awam (YOU,ME,AH MENG,ALI,AHMAD SEMUA WAKE UP AGAINST THE CRIMES)
-kesedaran orang awam juga penting dalam usaha mencegah dan memerangi jenayah.
-orang ramai boleh mengambil bahagian dalam program dan aktiviti pencegahan jenayah. (HOW?)
-mereka harus sedar tentang langkah-langkah untuk menjaga keselamatan diri,keluarga, dan harta benda mereka.
-hal ini dapat mengurangkan peluang dan ruang kepada penjenayah untuk melakukan jenayah.(KESAN)

2) Melaksanakan kempen-kempen pencegahan jenayah (HOW KEMPEN WORKS?)
- kempen-kempen pencegahan jenayah hendaklah digiatkan dalam media massa untuk memberi kesedaran dan peringatan kepada orang ramai tentang pentingnya menjaga keselamatan diri, keluarga dan harta benda mereka. (KEMPEN FOR WHO?)
- kempen-kempen juga boleh diadakan pada peringkat sekolah untuk memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar tentang cara-cara mencegah jenayah dan kesan-kesannya sekiranya mereka terlibat dengan aktiviti jenayah. ( WHERE KEMPEN HAVE AND TO WHO?)

bagi Kesimpulannya tulis pendek-pendek saja macam semua pihak bekerjasama loh untuk membanteras jenayah.




7 ulasan:

哈利巧售柠檬水      美国有一位促销奇才名叫哈利,他15岁时在一家马戏团当童工,当时他已经初步展现了自己的商业头脑,非常善于吸引观众前来光顾,于是团主让他站在马戏团门口招徕观众。勤劳聪明的哈利果然不负团主所托,为马戏团招来不少观众。但是哈利并未安于现状,还想凭自己的智慧和...