Rabu, 15 November 2017

BAHAGIAN C: Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) telah berjaya mencapai satu tahap yang mana ICT telah menampakkan kebaikan dalam kehidupan manusia. Huraikan.

remember to think with 5W1H (how,what,who,where,when,why), and the most important is the kesan kepada manusia macam soalan ini. Ini soalan sudah boleh tengok apakah kebaikan ICT kepada rakyat negara sendiri. So esei ini adalah 5+0 semua ialah kebaikannya.

Pendahuluan: ( ICT ia sendiri bagi kesan positif dan negatif punye, SETIAP BENDA MESTI ADA KEBAIKAN DAN KEBURUKAN PUNYE), tapi tengok soalan sudah mention kebaikan, you punye pendahuluan boleh masuk ayat kesan kebaikan dan keburukan tetapi bukan dalam isi-isi.)

Contoh pendahuluan:

Perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi ( ICT) telah mencapai satu tahap di mana ICT telah menampakkan pengaruh yang besar dalam kehidupan manusia. Perkembangan ICT telah membawa kesan positif dan negatif kepada negara. (tengok pendahuluan hanya ubah sikit-sikit ayat daripada soalan)

KESAN-KESAN POSITIF ICT:

1) Memudahkan urusan harian (Kebanyakkan mak kita suka guna internet untuk bayar bil-bil punye, am i right, sebab mak saya pun macam ini punye, KENAPA? SENANG MA)
- bayaran bil utiliti, pinjaman,pemindahan wang, jual beli barangan keperluan, dan lain-lain lagi dapat dilakukan melalui internet. (EXAMPLE OF BIL)
- pengguna tidak perlu beratur panjang menjimatkan masa, tiada maslah parkir, tiada kesesakan jalan raya, dan tiada kos pengangkutan. (TIME SAVE, SAVE CAR OIL, NO TRAFFIC JAM,SO NICE)

2) Sistem pentadbiran lebih cekap
-sistem pentadbiran menjadi lebih cekap dan berdaya saing dengan negara-negara maju yang lain.
-setiap urusan dengan jabatan-jabatan kerajaan dipermudah dan dipercepat seperti e-pendaftaran,e-kerajaan,e-perolehan,e-cukai,dan lain-lain lagi. ( e stands for electronic)
- pengguna dengan mudah dapat mengakses maklumat dalam pelbagai perkara.

3) Memperkukuh hubungan diplomatik
- hubungan diplomatik dengan negara-negara lebih erat.
- hubungan yang erat dengan negara-negara lain dapat mengukuhkan sistem pertahanan negara Malaysia ( look how good our country relationship with China and America)
- hubungan yang erat juga memberi faedah kepada bidang lain seperti kerjasama dalam bidang pendidikan,sukan,sosial,pertahanan,pentadbiran dan ekonomi. (olimpik,sukan sea)

4) Meningkatkan hubungan perdagangan antara negara.
- teknologi maklumat dan komunikasi telah merancakkan lagi aktiviti perniagaan di seluruh dunia melalui internet (for example alibaba, lazada)
- pengguna dapat membeli barangan dari seluruh dunia tanpa mengira masa dan jarak.
- pemindahan wang dapat dilakukan dengan mudah dan cepat.

5) Meningkatkan bidang pendidikan ( look you now are looking at my essay)
- ICT mempunyai pengaruh yang besar dalam bidang pendidikan negara.
- pelbagai maklumat boleh diakses pada bila-bila masa dan ini memudahkan pelajar mendapatkan maklumat. (When? LU MAU BUKA KAT PAGI,PETANG,ATAU MALAM UNTUK TENGOK SUKA HATI LU)
-pengajaran dan pembelajaran juga menjadi lebih menarik perhatian para pelajar. (u watching my essay cause you get bored of your textbook or you must be finding more information,HEHE)

Kesimpulan just simple simple write like with ICT boleh melahirkan masyarakat yang berteknologi tinggi dan saintifik serta memajukan negara moden.

1 ulasan:

哈利巧售柠檬水      美国有一位促销奇才名叫哈利,他15岁时在一家马戏团当童工,当时他已经初步展现了自己的商业头脑,非常善于吸引观众前来光顾,于是团主让他站在马戏团门口招徕观众。勤劳聪明的哈利果然不负团主所托,为马戏团招来不少观众。但是哈利并未安于现状,还想凭自己的智慧和...